8 speerpunten van nummer 8
Mechelen aan de fiets- een fietsplan dat vooruitkijkt
Vandaag heb ik samen met Bart Somers aan de pers ons fietsplan voorgesteld. Heel wat van de 8 speerpunten die de vorige week op mijn blog verschenen worden hierin opgenomen. Wil je het gedetailleerd plan op google maps bekijken klik dan op deze link:
http://groenmechelen.be/mechelen_aan_de_fiets_%E2%80%93_een_fietsplan_dat_vooruitkijkt en het plan op google maps http://goo.gl/maps/zHr9b veel kijk en fietsplezier !
Op deze autoloze zondag stelde vld-groen-m+ een fietsplan
voor de toekomst voor. “Met deze ambitieuze maar haalbare reeks voorstellen
schakelen we een versnelling hoger in de transformatie van Mechelen tot dé
fietsstad van Vlaanderen,” aldus Bart Somers (lijsttrekker vld-groen-m+).
“Met dit
fietsplan verbinden we de dorpen, de wijken en het centrum, en dat met snelle,
veilige fietsroutes,” zegt Patrick Princen (plaats
8 vld-groen-m+) uit Muizen. “We
investeren in nieuwe fietsbruggen over het water en in het wegwerken van een
heleboel missing links.”
Hier de 8 punten van het Mechels fiestplan
1. In
het eerste jaar van de volgende bestuursperiode stellen we een integraal fietsbeleidsplan op. Het legt
de krijtlijnen vast voor de komende jaren. Wij schuiven alvast een aantal
concrete voorstellen naar voor in onze fietskaart
van de toekomst. Met nieuwe fietsbruggen en doorsteken, snelle en veilige
fietsverbindingen en fietsbewegwijzering tussen wijken, dorpen en het centrum.
Bekijk de kaart op www.positiefmechelen.be/fietskaart
2. Een
stad die veilig is voor fietsers, is ingericht op maat van fietsers.
Verkeersveiligheid moet een prioriteit blijven. Door te investeren in goed en veilig openbaar domein. Maar ook door goede verkeerseducatie, controle op degelijke fietsen, het
vermijden van overdreven snelheid en een klimaat van hoffelijkheid in het
verkeer. Een fietser doorkruist het centrum binnen de 10 minuten. De wijken en
dorpen kunnen binnen het kwartier verbonden worden met het historische hart.
Tijdens de volgende legislatuur werken we systematisch aan het wegwerken van de
fietsknelpunten. Dit doen we in nauw overleg met de gebruikers. De aanleg van verhoogde fietspaden in de wijken en
op invalswegen blijft een belangrijke prioriteit. Overal waar mogelijk wordt
bij een heraanleg gekozen voor ontdubbelde enkelrichtings fietspaden.
Hoofdassen en schoolroutes zijn hierbij prioriteit.
3. De veiligheid van
schoolkinderen is een belangrijke prioriteit. Daarom willen we - naar het
voorbeeld van Kopenhagen - rond sommige scholen
en waar mogelijk een autovrije zone
maken van 100m.
4. We willen meer veilige en toegankelijke stallingsplaatsen
voor fietsen, met oog voor nieuwe fietstrends ( bakfietsen, elektrische
fietsen, ligfietsen). Waar mogelijk biedt de stad overdekte fietsenstallingen
aan in het centrum. Bij heraanleg of bouw van straten komen er overdekte
afsluitbare fietsparkeerplaatsen. Waar mogelijk ontsluiten we hiervoor de
privé-tuinen via het binnengebied. Ook bij nieuwe buurt- en randparkings
voorzien we voldoende plaats voor de fiets.
5. Bij de Vlaamse
overheid dringen we aan op een heraanleg
van de vesten met meer groen, een ruime en veilige fietsboulevard die de stad ontsluit, ondergrondse tunnels, en de garantie
voor vlot busverkeer. Er wordt een veilige aansluiting voorzien met de Bruul
via het Kardinaal Mercier-plein.
6. Dit najaar start
Mechelen met een fietsverhuursysteem. De komende jaren bouwen we dat
verder uit. Door gebruik te maken van fietskaarten en GPS kunnen Mechelaars en
toeristen de groene en blauwe gordel rond Mechelen makkelijk verkennen. Op de
randparkings, de toekomstige carpoolparkings en op de bedrijventerreinen komen
extra afhaalpunten voor de huurfietsen. In samenwerking met Het Atelier geven
we jaarlijks alle verloren en gevonden fietsen een opvallend kleurtje en we
verhuren die goedkoop aan Mechelaars.
7. We bieden ruimte voor een nieuwe, ecologische
economische activiteit in Mechelen: de fietstaxi’s.
Mechelen is redelijk klein en alles is perfect bereikbaar via de fiets.
Fietstaxi's zijn niet alleen een in het oog springende nieuwigheid, maar vooral
ook zeer handig en ideaal in een compacte binnenstad.
8. Bij
de nieuwe oplaadpleinen voor
elektrische wagens worden steeds een aantal aansluitingen voorzien voor
fietsers. Horeca-uitbaters worden aangemoedigd om een oplaaddienst aan te
bieden aan hun klanten en bezoekers. Ook openbare gebouwen worden uitgerust met
fietsoplaadpunten. Uiteraard gebruiken we op al deze plekken enkel groene
stroom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten