woensdag 5 september 2012


8 speerpunten van nummer 8
 “Mechelen fietsstad”.


3.     Van Hanswijkstraat naar Hanswijklaan






      In de binnenstad leggen we de nadruk op gezellig fietsplezier. Bij geplande wegenwerken moet het rijcomfort van fietsers een basisvereiste zijn. Minstens de belangrijke straten dienen fietsvriendelijk heringericht te worden. We mogen daarbij ook wel structurele wijzigingen doorvoeren. Stel je voor: “de Hanswijkstraat wordt Hanswijklaan.” Met de vernieuwde H30, de jeugddienst die gaat verhuizen en de toekomstige podiumzaal kan de Hanswijkstraat een heel andere invulling krijgen. De auto’s kunnen zoals nu nog steeds in één richting de straat uitrijden. Aan de kant van H30 voorzien we een breed gescheiden fietspad en een breed voetpad de opbouw zoals in de Graaf Van Egmontstraat illustreert waarheen we willen). Deze delen zijn met een bomenrij afgescheiden van de rijbaan. Bezoekers van H30, de jeugddienst en de podiumzaal kunnen zo in alle rust en veiligheid deze plaatsen bereiken.




      Daarnaast blijft in de wijken en op invalswegen de aanleg van verhoogde fietspaden een belangrijke prioriteit. Overal waar mogelijk moet bij een heraanleg gekozen worden voor ontdubbelde eenrichtingsfietspaden. Hoofdassen en schoolroutes zijn hierbij prioriteit.




      Er vallen nog steeds teveel slachtoffers bij de zwakke weggebruikers in het verkeer. Daarom vinden we dat verkeersveiligheid een prioriteit moet blijven. Op de eerste plaats door te investeren in een goed en veilig aangelegd openbaar domein, in het bijzonder de fiets- en voetpaden.



      Bij de Vlaamse overheid dringen we aan op een heraanleg van de Vesten met meer groen en een ruime en veilige fietsboulevard  die de stad ontsluit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten