8 speerpunten van nummer 8
“Mechelen fietsstad”.
3. Van Hanswijkstraat naar Hanswijklaan
3. Van Hanswijkstraat naar Hanswijklaan
In de binnenstad leggen we de nadruk op gezellig
fietsplezier. Bij geplande wegenwerken moet het rijcomfort van fietsers een
basisvereiste zijn. Minstens de belangrijke straten dienen fietsvriendelijk
heringericht te worden. We mogen daarbij ook wel structurele wijzigingen
doorvoeren. Stel je voor: “de Hanswijkstraat wordt Hanswijklaan.” Met de
vernieuwde H30, de jeugddienst die gaat verhuizen en de toekomstige podiumzaal
kan de Hanswijkstraat een heel andere invulling krijgen. De auto’s kunnen zoals
nu nog steeds in één richting de straat uitrijden. Aan de kant van H30 voorzien
we een breed gescheiden fietspad en een breed voetpad de opbouw zoals in de
Graaf Van Egmontstraat illustreert waarheen we willen). Deze delen zijn met een
bomenrij afgescheiden van de rijbaan. Bezoekers van H30, de jeugddienst en de
podiumzaal kunnen zo in alle rust en veiligheid deze plaatsen bereiken.
Daarnaast blijft in de wijken en op invalswegen de
aanleg van verhoogde fietspaden een belangrijke prioriteit. Overal waar
mogelijk moet bij een heraanleg gekozen worden voor ontdubbelde
eenrichtingsfietspaden. Hoofdassen en schoolroutes zijn hierbij prioriteit.
Er vallen nog steeds teveel slachtoffers bij de zwakke
weggebruikers in het verkeer. Daarom vinden we dat verkeersveiligheid een
prioriteit moet blijven. Op de eerste plaats door te investeren in een goed en
veilig aangelegd openbaar domein, in het bijzonder de fiets- en voetpaden.
Bij de Vlaamse overheid dringen we aan op een
heraanleg van de Vesten met meer groen en een ruime en veilige fietsboulevard
die de stad ontsluit
Geen opmerkingen:
Een reactie posten