8 speerpunten van nummer 8
“Mechelen fietsstad”8. Links rechts gewoon rechtdoor
Geef toe het zou mooi zijn.! Een fietspad onder de Brusselpoort door.
Het is een realiteit die
we niet mogen negeren. Een fietser kiest altijd de kortste route om ergens te
geraken, en daar is eigenlijk niets mis mee. Laat een fietser niet nodeloos
omrijden. In de praktijk merken we trouwens dat in zulke situaties fietsers
kortere alternatieven verkiezen, ook al moeten ze daarvoor een verbodsbord
voorbij. Zonder aan veiligheid in te boeten kunnen vlotte doorsteken voorzien
worden. Naast drukke verkeersaders moeten parallelle fietspaden mogelijk zijn.
Bij een noodzakelijke heraanleg van de vesten, willen we een apart fietspad in
het midden, dat slechts minimaal ononderbroken wordt door verkeerslichten. En
stilletjes, maar vertel het tegen niemand, dromen we van een fietspad onder de
Brusselpoort door. Net als vroeger…
“Vorige
week op een vroege avond, wat zag ik ??...enkele moedige
onverlaten , er waren ook kinderen bij !!
.., staken manmoedig de
Astridlaan over; niet naar de overkant
van de straat maar naar de
Brusselpoort . Heel triomfantelijk
kwamen ze daar toe , ('t was zonder
ongevallen kunnen gebeuren ), ze
stootten haast een juichkreet uit ...!!
Ach jongens toch !!!dat is toch heel
gewoon ( of beter gezegd : WAS )
Ik herinner mij,.... ' t was begin
jaren 50 en om naar school te gaan
kwamen wij van de Brusselse steenweg,
staken de vaart over - toen
volstond nog één brug ...tegenwoordig
met al die mensen ,al die kinderen
zijn er twee bruggen nodig , één
voor heen , één voor terug .
Dan stapten wij verder over het voetpad
( toen 't trottoir ) richting
stad maar even voorbij fotograaf
Nelissen staken wij schuin de weg over
naar de Brusselpoort , na eerst toch
even naar links gekeken te hebben
want mogelijk kon er één of zelfs twee
auto's aankomen en dan moesten
wij oppassen .
Waarom herinner ik me dat ???omdat die
Brusselpoort een schuiloord bood
als het regende ( toen waren er nog
regelmatig regendagen, nu moeten we
daar soms weken op wachten ) Wat we ook
deden was briefjes uitwisselen (
de meisjes die naar de Mères gingen met
de jongens van 't college of
van den Techniek ) We stonden daar dan
met onze voeten op de Lucasgilde
, die hadden daaronder in de kelder hun
atelier , vroeger ,nog veel
vroeger
was dat een "gevang. "( vertelde mijn vader ) “
(deze tekst is van een fiere Mechelaar die ons betrapte tijdens de foto actie)
We hebben een heus
fietsplan voor Mechelen. Hierin maken we werk van snelle en veilige
fietsverbindingen vanuit de dorpen en wijken naar het Mechelse stadscentrum. We
leggen in open en gesloten gebieden fietswegen aan waardoor snellere
verbindingen mogelijk worden. In het buitenland zijn tal van voorbeelden van
aparte en rustige fietspaden die de route van een drukke verkeersader volgen.
Nieuwe fietsbruggen over de waterwegen zijn van ons fietsplan het sluitstuk.
Een fietser moet het
centrum kunnen doorkruisen binnen de 10 minuten. De wijken en dorpen zullen binnen
het kwartier verbonden worden met het historische hart. Zo wordt het voor alle
Mechelaars zalig fietsen naar en door zijn Mechelen fietsstad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten