donderdag 26 november 2015

#wearemarching Of Picardië op zijn mooist, fietsen tussen oudekastelen, windmolens en samengedrongen worden op de parking van eenbaanhotel

Vandaag belooft een pittige maar ook mooie fietstocht te worden langs de Oise, oude burchten, frisse boshellingen en eindeloze suikerbietenvelden. Om 8.00u zijn we al op pad langs een ravel met heel wat wilde dieren die wegvluchten voor onze knisperende banden. Een lekke band in ons team vertraagt ons een beetje. Zo vormen we al snel de achterhoede van de trappers op weg naar Gobain onze lunchplek. De zon maakt de moeilijke start al snel goed en met wat wind in de rug fietsen we langs natte modderige wegen, bergen suikerbieten en vele windmolens. We kruisen kanaaltjes, kastelen en zoeven lang enorme boerderijen. En net voor Gobain komen de eerste echte hellingen van de dag. Over naar het kleinste fietsblad en net zo hard trappen dat je motor niet ontploft :-). De bossen van Picardië glimmen in de winterzon en brengen ons naar de lunchplek. Van de inspanningen hebben we stevig honger en dorst gekregen en de bio lunch smaakt dan ook overheerlijk. Na de middag wachten ons 3 hellingen tot 20% en ja op helling 2 lukt het even niet meer en moeten de voeten aan de grond.Duwen maar. Maar in deze groep van 250 fietsers is dit een echt plezier, samen zingend te voet de heuvel op en boven aangekomen een dik applaus voor iedereen. Onderweg wordt er toch heel veel gepraat over hoe we nu ons toch niet monddood kunnen laten maken. Langs de kant verwonderde blikken over zoveel fietsers en hier en daar een nieuwsgierig vraag. En ook vandaag weer: als je vertelt wat we doen is er heel veel begrip en verbazing dat we niet doormogen tot in Parijs als groep. Sneller dan verwacht komen we aan in Soissons en genieten van de late namiddagzon op de kathedraal.

Voor alle duidelijkheid het wordt ons in Frankrijk helemaal niet gemakkelijk gemaakt. Op dit moment worden we in Soissons net getolereerd. Eerst wilden we vanavond lunchen aan de voet van deze kathedraal maar we moeten in de buurt blijven van de hotels die climate express heeft moeten afhuren. Dit omdat op het laatste moment de groepslaapplaats waar we eerst zouden verblijven heeft moeten weigeren ons te huisvesten. Het resultaat zal zijn avondeten op de parking van de hotels midden tussen drukke verkeersaders. Eigenlijk net het omgekeerde van waar we hier actie voor voeren.
Maar de ambiance blijft er inzitten en er worden snode plannen gesmeed om in Parijs uit te voeren. Iedereen zal morgen wel een beetje op eigen kracht een dag eerder dan gepland naar Parijs moeten geraken. We mogen immers met niet meer dan 2 samen fietsen door île de France.
Maar zaterdag voeren we er wel een symbolische actie. ssst hou het stil wantz elf onze emails worden hier gevolgd. Maar zelfs daarna moeten we 60 km uit Parijs fietsen omdat de bussen die ons en de fietsen weer moeten oppikken  île de France niet binnen mogen.
Zaterdagavond worden we dan massaal terug naar Brussel gebracht, tenminste als we niet opgepakt worden in Parijs. Geen paniek ik heb de telfnr op zak van de Franse advocaten die ons gaan verdedigen :-)
Zondag willen we overal in België symbolische acties organiseren. Het zou leuk zijn moest dit ook in Mechelen kunnen. Een klimaatmars(je) waarom niet met de fiets op de Grote Mark in Mechelen. Even heel stil maken en dan massaal bellen en toeteren want ondertussen gaat dit al over veel meer dan een klimaatakkoord. Maar ook om de stem van de burger, de stem van jou en mij  die moet gehoord worden.#wearemarching